fredag den 17. juni 2011

Lokale butikker, en underlig hund og et legehus :-) // Local shops, a wierd dog and a playhouse :)

Hej igen folkens :)

Så blev det endnu engang formiddag her i Canada og jeg sidder ude i haven og nyder skyggen - hold da fast der er varmt herovre (efter min skala vel at mærke ;-)) Som I nok kan regne ud laver jeg ikke det helt vilde før børnene kommer hjem fra skole - faktisk laver jeg intet, det var lige før Debbie og Daron havde det skidt over at jeg bare skulle sidde herhjemme i dag (Debbie skulle til tandlægen med Yosef som skulle have fikset alle hans tænker og hevet en hel del ud, så det ville tage et par timer under bedøvelse - stakkels børn, de har så dårlige tænder efter deres første 5 og 7 år i Etiopien) - men jeg skulle da ikke klage, det er en god måde at få vænnet sig til det hele på.
Daron tilbød at hente mig og køre mig indtil shoppingcenteret og tilbage igen inden børnene kom hjem, men jeg takkede pænt nej og besluttede mig for at google-mappe den nærmeste butik og hoppede på cyklen de 3,5 km (uha da - hun bliver helt sporty nu! ;-))

(pic 1)
Det var en meget, meget lille butik som dog havde et postkontor (godt at vide), der var også et pizzaria, en kaffebar, en pub-ligende ting og en grillbar - så er man da dækket ind, men eftersom jeg har fri tilgang til alt her manglede jeg ikke rigtig noget der kunne købes i den lille campingplads-ligende butik ;-)
Jeg hoppede derfor på den fine cykel igen:

(pic 2)
og cyklede hjemaf igen. På vejen kom jeg forbi en anglikansk kirke (som også have et egern i haven!!)

(pic 3)
Og lige en sidenote: Hvis nogen af jer er i tvivl om hvad nogle af jeres skattepenge går til, kan jeg fortælle jer at det bla. går til vejstriber! Deres veje her er i ganske fin stand, ingen huller eller den slags, men hold fast hvor har de bare ingen vejstriber altså! De er meget få svingbaner de streger op, hajtænder bruger de ikke, til nøds kan man få en stiblet stribe midt på vejen hvis den er meget trafikeret.. Hehe... Det skal nok blive spændende at komme ud og køre en dag ;-)

Som lovet kommer her lige et kig på huset og et kig ned af vejen:

(pic 4)

(pic 5)
Der er svært at gengive nabolaget, men bare forstil jer alle husene lavet i de samme materialer blot i forskellige dæmpede farver, med nogenlunde ens haver og samme afstand i mellem - der er heller ingen der burger hække og hvis folk har hegn er det noget gennemsigtigt trådnoget for at holde hunden inde :-)

Vi har også en hund, det er en potugisisk vandhund eller sådan noget (Daron er allergisk, men tåler åbenbart den her slags) og dens livret, hold godt fast, er agurker!! Jeg tror nok den hedder Perlee eller sådan noget (Ikke Perri åbenbart), men jeg er ikke sikker så jeg kalder hende for "hunni" hvilket hun reagerer helt fint på ;-)

(pic 6)

(pic 7)

Det er en underlig hund altså, den elsker lommetørklæder og vil gøre hvad som helst for at få dem ud af skraldespanden, selv hvis det er dem der med låg på så vælter hun dem bare.. :-o, mærkeligt! :)

Nu sidder jeg så ude i haven og nyder fuglesangen;

(pic 8)
(pic 9)

Men jeg tror jeg vil hoppe ind og finde en bagel (det er vist hovedsageligt det man spiser til frokost her - og pålæg bruger man ikke, så lad os se hvad vi kan finde ud af - i skal nok få billeder senere ;-)) inden jeg vil kaste mig over at få de her indlæg oversat til engelsk og så skal der ellers skypes med familien :-)

Sidst men ikke mindst: Stort tillykke til Fætter Andreas - og spis nu ikke AL den kage på een gang! (læs: send et stykke eller ti til mig, moster har adressen ;-))

Adios!

-------------------------------------

Hi again guys :)

Now it's once again midmorning here in Canada and I'm sitting outside in the garden and enjoying the shade - oh is it ever hot over here (at least I think so ;-)) As you've probaly figured out I'm not doing all that much before the kids come home from school - actually I'm doing nothing at all! Debbie and Daron was almost feeling bad that I had to be at home alone all day today (Debbie had to go to the dentist with Yosef who was to have a surgery - poor kids, their teeths are so bad after spending their first 5 and 7 years in Etiophia) - but who was I to complain? It's a great way to get used to everything :)
Daron even offered to pick me up and take me to the mall and back again before the kids is comming home from school, but I kindly turned that offer down and decided to goodle-map the closest store and jumped on the bicycle for those 3,5 km (uuh - she getting all sporty now! ;-))

(pic 1)

It was a really small store which, however, held a post office (good to know), they also had a pizzaria, a coffeestore, a pub-kind of thing and a burger joint - so you're covered, but since I have more than what I need here I didn't need anything I could by in that store :-)
Therefore I jumped on the fine bicycle again:

(pic 2)

og cycled home again. On the way a came by a Anglican chuch (which also had a squrril in their garden!!)

(pic 3)

And just a sidenote here: If any of you Danes wonder what your tax-money is being spent on, I can tell you that thay, amonst other things is spent on road markings! The roads here are without any holes and stuff, but they reallky don't have any road markings. At all! They got a few turning lanes painted´and if your' lucky and the road is a big one you'll get a stribe in the middle of the road... Hehe... I'ts going to be interresting driving on those roads one day ;-)

As promissed, here are a look at the house and down the street:

(pic 4 + 5)

It's hard to recapture the neighboorhoos, but just try to imagine that all the houses are made of the same stuff and painted in different muted colors, which almost the same space between them - no one uses hedges and if people have a fences it's one of those see-though to keep the dog inside :-)

We have a dog too, it's a potugese water dog or something like that (Daron is allergic, but tolerates this breed for some reason) and it's favorite food is, hand on, cucumbers!! I think it's called Perlee or something like that (not Perri ;-)), but I'm not sure so I just call her "hunni" (which is the danish nickname for a dog) which it respond to, so that's great ;-)

(pic 6+7)

It's really a wierd dog, it loves klenex'x and will do anything to get them out of the garbage bin, even those with the lid on top, she'll just topple them... :-o wierd! :)

Now I'm sitting in the garden enjoying the birds singing;

(pic 8+9)

But I think I'll go inside and find a bagel (which, I figure is mainly what they eat for lunch here - and you dont use pålæg (excatly, you guys don't have a word for it... It's like ham and chiken and stuff cut in small pieces to put on the bread) so I'll se what I can make - you'll get pictures later on ;-)) before I'll translate this into english (well... I just did that ;-)) and now I'm going to skype with my family :-)

Las but not least: a HUGE happy birthday to Cousin Andreas - and don't you eat ALL that cake at once! (read: send me a piece - or ten!, your aunt got the adress ;-))

Adios!

4 kommentarer:

  1. Herligt med et lille kig - og en skøn legeplads de har i baghaven :)
    Håber du fandt lidt mere city undervejs :)

    Jeg skal til at igang med en kæmpe vandbakkelseskagemand til 14 forslugne teendrenge ;)

    adios :)

    SvarSlet
  2. Åh kagemand!!
    Utroligt så hurtigt man kommer til at savne dansk mad når man står med bagels og mærkelig ost over alt ;-)

    SvarSlet
  3. åhhh det er godt det ikke er camilla, med de lokale muligheder for at handle :) (undskyld Milla)
    Dejligt, at du har mulighed for at cykle rundt for dig selv og finde de forskellige ting. Hvis din familie kommer i kirke, hvilken er det så ?
    Og ja---vi kan jo ikke mærke, at du er i Canada og ikke Skørping.Ha en god aften. Kærlig hilsen mormor
    ps. glæder mig til at prøve skype af:)

    SvarSlet
  4. Dejligt at høre fra dig miriam.du er god til at fortælle og vise billeder. Hyggeligt at hilse på dig via skype. Knus fra moffe

    SvarSlet