mandag den 20. juni 2011

En rørende historie, mor Klit's boller og et bal i billeder! :-)

Hej guys :)

Jeg vil gerne på forhånd undskylde for de 44 billeder dette indlæg kommer til at indeholde (ja, min computer kommer ved til at oploade billeder i 4 timer eller sådan noget - ha!), men seriøst - jeg har være til prom (skole-bal) i dag (eller i hvert fald stået udenfor og kigget!) vi snakker seriøs kulturel oplevelse her - det var som at være med i en af de der amerikanske tøsefilm vi ser, Camilla! :-D

Men først vil jeg gerne lige bevise overfor jer allesammen at jeg godt KAN være sund:



Jeg har lige spist denne skål med yougort (yieks! De har kun sådan noget sødet noget. Man kan åbenbart godt købe den anden slags, det skal jeg vist lige have Debbie til :)) Jeg kunne slet ikke få mig selv til at spise det med havregryn på, det var bare for sødt, så der røg vandmelon og ananas i og så var det mere frugtsalat agtigt (burde fortæller jer lidt om sødmen! :-))

Men før vi fortsætter med i dag må vi hellere spole tilbage og få jer catchet op på i går. Jeg tror ikke jeg har fortalt jer det, men Meron og Yosef (6 og 8 år, adopteret fra Etiopien for 8 mdr. siden) har 3 større søskende i Etiopien...
Inden jeg fortsætter vil jeg råde jer (mor, moster, mormor og Eva især!) til at finde lommetørklæderne frem.
Klar? Godt så :)
Deres mor døde for 3 år siden og faren døde for 5 år siden, så deres onkel tog dem alle fem til sig, men han havde i forvejen 8 børn + tre bedsteforældre og en kone i huset så der var simpelthen ikke mad nok til dem allesammen og han måtte med stor sorg aflevere Meron og Yosef på et af de offentlige børnehjem. Lang historie kort tog det over 8 mdr. fra Debbie og Daron officielt blev forældre til dem og til de fik visane på plads så de kunne komme til Canada. Nu er de her, og deres søskende (som de ikke har set i to år) er i Etiopien. Der er billeder af dem (og deres afdøde forældre) mange steder i huset, de er en del af familie billederne der står rundt omkring.
Anyways, Meron havde ingen idé om hvad hun skulle ønske sig til hendes fødselsdag: "Mommy, I have everything!" (Mor, jeg har jo alting!) så Debbie sagde hun kunne ønske sig penge og donere dem til nogen der ikke havde det så godt som hende. Men inden hun havde snakket færdig kom hun i tanke om Merons egne søskende. Det endte med at Meron (og nu også de tre andre børn her) kom frem til at hun kun ville ønske sig penge til sin fødselsdag og så ville hun købe ting (første prioritet? Pyjamaser!) og sende ned til hendes søskende i Etiopien. Som sagt så gjort og i går vendte hele familien snuden mod "Søstrene Grene" og købte forskellige ting Meron synes de skulle have!:




Som sagt var det hun helst ville sende dem, pyjamaser - de har jo kun et sæt tøj der og jeg har aldrig ste et barn så glad for sin pyjamas som Meron er for de 10 hun har (hun skifter dem seriøst flere gange inden hun går i seng) - så det skulle de have!



Efter aftensmaden stod den på kollektiv cykeltur (omtrent 300 meter for pigerne, Yosef og jeg var på rulleskøjter og tog en lidt længere tur)

Jeg fik hilst på en del af naboerne og genboen tilbød mig ovenikøbet at låne hendes cykel + hjelm resten af sommeren (jeg siger jer jo folk er venlige her!) så det sagde Debbie mange tak til på mine vegne - haha :)


Det her er lidt morsomt, vi har fuldt stop midt på vejen!


Og "Daddy" og hunni skulle naturligvis også med en tur ud og cykle ;-)

OKAY FOLKENS!! Vi tager lige et spring frem til i dag - puha, jeg er allerede forpustet ;-)

I dag var der absolut intet på mit program (gab!) så jeg besluttede mig for at bage boller - de har aldrig fået nybagt brød, hvilket jo burde være forbudt! Efter en tur i diverse butikker efter frisk gær (vi fandt intet, selvom bageren i supermarkedet afslørede at de havde det, men ikke måtte sælge det (jeg overtaler dem til at give det til mig en dag!!, seriøst, de kan da ikke bare beholde det for dem selv!)) købte vi noget tørgær og smuttede hjemaf :)
En af mine facebook venner havde været så flink at sende mig et link til hvordan man bruger tør-gær så jeg var godtkørende og resultatet blev super med både almindelige og rosin boller:




Det her er så skuffen under ovnen - det er en varmeskuffe så bollerne hæver hurtigt (hun bruger den naturligvis aldrig :-o ) ;-)

Under megen "wow", "that's amazing", "this is delicious" og "this is GREAT!!" fra Debbie på den anden side af bordet blev bollerne færdigbagt (og jeg har seriøst overhørt hende fortælle både hendes nabo, mor og Daron højtlydt om hvor overdrevet vildt og fantastiske de var - haha!!)
Sidenote: opskriften på mor Klits boller ligger herinde under fanen "opskrifter/recipies"

Børnene var vilde med bollerne, selv Meron (som er vores kræsenpot):



Og så er tennissæsonen startet, Daron siger at vi ved hvor vi har Debbie henne de næste 2½ uge:


(If you read this Debbie; I'm (kind of) sorry I'm making fun of you - but this is hilarious!! :-))
Jups... Hun optager seriøst alle kampene så hun kan se dem i løbet af dagen (der kommer 8 timer om dagen + det løse, jeg er i chok!)


Det skilt de har sat op ved huset for at få folk til at være opmærksomme på Kyra - det virker ikke! Forresten glemte jeg at fortælle jer at jeg havde fornøjelsen af at se en døv-stum lovsynge i kirken i søndags - på tegnsprog! Det var virkelig fedt! :-)

Vi har også lavet modellervoks i dag - det er så det sjove, Debbie laver hendes egen mysli og sit eget moddelervoks, men hun bager ikke hendes eget brød - det er for besværligt ;-)



TJEK DET UD:

Kong Julian var også med!!! :D

Og her følger så billedserien fra aftenens prom-parade (det mindede mest om oscars eller sådan noget ;-):




Politi folk og hotel-medarbejder var der nok af allesteder





Og jeg fik set min første Canadiske politibil ;-)







Lille Meron blev træt da klokken nærmede sig 8...  (og os der troede at det var Yosef der ville finde det kedeligt..) Haha

Butterflyen matcher bilen! ;-) Vi fortalte Yosef at det var ham om nogle år ;-)



Hende har var så sjov! Hun vinkede som om hun var royal ;-)







Åh Camilla, du vil elske den her kjole ligeså meget som Lily gjorde :-) Debbie sagde hun skulle have medbragt hendes visitkort så hun kunne give dem til de piger hvis kjoler ville passe godt til hendes om 5-10 år når det er deres tur - hun mente hun kunne spare nogle lån i huset på den måde - HA! :)



Lilla var bare det vildeste hit!


Debbie morede sig super meget over ham her med sin kasket på, og morede sig endnu mere da jeg sagde det kunne have været dig Simon - hvis kasketten var pæn nok og matchede! ;-)


Der var MANGE mennesker!


Jeg undrede mig lidt (meget) over hvorfor en restaurent vil have 24 timers åbent...


"All day breakfast" (morgenmad hele dagen) - det skulle så vise sig at de med morgenmad mener supper og diverse - yuck!


Og alting er på fransk og engelsk :)

Okay folkens - jeg er ved at have droppet mit sundheds projekt og overvejer stærkt en pepsi max og nogle oreos mens de har billeder loader :-O (Jeg er lige pt. kommet til det med bollerne på... Gaab! Håber virkelig I nyder dem (Camilla!))

Men når det så er sagt så vil jeg "disse jer" og finde min bog (læser stadig Cherokee Rose, hvilket jeg har gjort siden jeg kom (læs: jeg er begyndt at få et liv, mindre tid til at læse ;-)) og den SKAL altså læses færdig i dag ;-)

Knus og kram og hvad ved jer til jer allesammen ;-)

Hehe :)

6 kommentarer:

  1. Ih hvor hyggeligt at læde om - rørende og meget overdådigt :)
    Dejligt at du nyder det og har "fået et liv".
    Det var sjovt at se alle billederne :)
    Knus Mummi

    SvarSlet
  2. Flotte billeder - fine kjoler. Og tillykke med bollebagningen, det er lidt hyggeligt sådan at imponere. Sødt at hun giver sine gaver videre til sine søskende hende Meron! Hvor mange af børnene er adopterede og hvor er de fra. Kan vi få et overblik engang? :)
    Venligst Eva

    SvarSlet
  3. Hej Miriam: det ser ud til at du hygger dig og oplever en masse. Jeg glæder mig på dine vejne. I dag skal jeg ud og plukke hyldeblomster, så mormor kan lave hyldedrek. Du må ha det godt. Knus moffe.

    SvarSlet
  4. Wooow! Det er godt nok nogle syge kjoler! Mega nice lige at få lov til at kigge lidt med! :)
    Elsker elske elsker den blå!! Den ligner helt vildt en vi (du og jeg) så i en film for nyligt!... Anyways. Det var hyggeligt at se med ;)
    Knus Mill

    SvarSlet
  5. Eva: Ja... Jeg bliver VED med at glemme at give jer det overblik der... Sorry! Jeg skal nok se om jeg kan få det med næsten gang... + Et billede af allesammen ;-)

    Morfar: Ej hvor dejligt! Jeg har endnu ikke fundet noget saftevand herovre, og heller ingen hyldblomster...

    Camilla: Jeg VIDSTE du ville elske den... Jeg vendte mig om tuil Debbie da den kom; "I'll have to get lots of pictures of this one, my sister is going to LOVE it!!" Så vi den i en film? Hvilken?

    SvarSlet
  6. Ej, hvor er det hyggeligt at se med og "høre" dig fortælle. Pas nu på, at du ikke forskrækker en bjørn, det vil da være trist, når de nu er vant til at leve fredeligt der´. :)
    Knus til dig og tillykke med, at du har fået et liv. <3

    SvarSlet