tirsdag den 31. maj 2011

Sko, sko og atter sko, en skovtur og mere historie! :) // Shoes, shoes and even more shoes, a trip in the forrest and more history :)

Countdown: 15 DAGE!!!
Det var lige det vigtigste - så det blev vi nødt til at starte med i dag ;-)
Hej allesammen og velkommen til endnu et indlæg!

Dagens indhold: Dagen i dag har stået på... Ja hvad har den egentligt stået på. Jeg tager lige et par minutter og overvejer det... [5 sekunder senere]
Dagen i dag har mest indebåret kørsel og diverse ude-af-huset erinder. Den stod på frisør tid (se to-do-liste, jeg HAVDE bestilt den!), fysioterapeut-halløj, en tur på biblioteket for at tænke op af film til harddisken, en tur til Aalborg ifb. med børneafhentning, ved sammelejlighed smuttede Camilla og jeg en tur i B-young hvor jeg har et gavekort jeg gerne ville have brugt inden jeg rejser - blot for at konstaterer at det tøj der er på mode nu ikke er lavet med mig for øje - så hjemad igen ;-)
Eftersom det lige gik op for mig at to uger ikke er særlig lang tid til at få afsluttet en hel fase af sit liv (på en del forskellige måder!) skyndte jeg mig at kaste mig over:

Forberedelsen: som mest har indebåret at jeg fik færdiggjort endnu en legatansøgning (jeg kan bare ikke motiverer mig til legatansøgningsskrivning lige for tiden - alt andet er mere spændende - især:) at pakke kasser ned, hvilket var det næste jeg kastede mig over, faktisk fik jeg kun fyldt een kasse, men det gjorde jeg så også grundet - alle mine 12 par sko der ikke skulle med til Canada kom i skotøjsæsker og kom ALLESAMMEN ned i den samme kasse - jeg er temmelig stolt af mine pakke-skills.
(pic 1) Alle de sko jeg ejer :) // All the shoes I own :)

(pic 2) Find de fire par sko der skal med til Canada (dem der er på billedet ovenfor men ikke på det her) :) //Find those four pair of shoes which is going with me to Canada (they are on the picture above but not on this one) :)

(pic 3) Første nedpakning er klaret, så skal det hele bare ned i en kasse - og som sagt fik jeg det hele ned i EN kasse: Jeg er god!! ;-) // First round of packing is done, now everything just have to go in a box - and as I said I got it all in ONE box: I'm good!! ;-)

Og nu vi snakker om pakke-skills så tror jeg, jeg toppede min karrierer på det punkt, da vi skulle til Italien for to år siden og have alt vores pikpak til syv personer til en måned bag i bilen:
(pic 4)

Det blev også lige til en kort gåtur i skoven (jeg får mig aldrig taget sammen til at gå længere men ud og nyde det gode vejr skal man jo næsten :)):
(pic 5) I dag blev også dagen hvor jeg opdagede at disse blomster kan spises!! Altså blomsterne - det lillae noget! :-) // Today was also the day where I learned that these flowers can be eaten!! I mean the flowers - the purple-stuff :-)

(pic 6) Aften solen gennem træerne :) // Evening sun through the trees :)


Dagens bog-nørd: Yay! Jeg har glæder mig til den her i dag - ser I jeg er jo super nørdet, derfor må jeg også godt juble når jeg finder nye fede ting med bøger! Og det gjorde jeg i går aftes (efter mit blog indlæg faktisk). Det skulle vise sig at goodreads.com har en bogklub hvor man får "point" for at løse forskellige opgaver som løses ved at læse - f.eks. kan det give 5 point at læse en bog med en hest på coveret, 15 point at læse en bog hvor forfatteren hedder det samme (enten for eller efternavn) som ens bedste ven osv. Det er lige i min ånd - tror jeg (i hvert fald når jeg rammer et land med billige bøger!) og en god måde at få læst nogle andre bøger end dem man plejer :)
Er du også nørdet med bøger og synes det lyder som en sjov idé? (Næppe, men her er linket alligevel) : The Seasonal Reading Challenge :)

Dagens Canada-fact: Her fortsætter vi historie-undervisningen fra i går ;-) Inuitterne begyndte snart at rejse til andre dele af Canada og derfor begyndte der er opstå selvstændige sprog og kolonier. Man finder stadig tegn på meget varieret indiansk historie i Canada i dag, selvom meget af det blev ødelagt under kolonisationen. Vi tager et hop et godt stykke frem i tiden om rammer omkring 1000-1600 tallet. Næst efter nomaderne (inuitterne) var Vikingerne de første der kom til Canada, de var rejst fra Norge til Island og derfra flyttede de længere vestpå efter at Erik den Røde havde opdaget Grønland og slået sig ned der. Vikingen Bjerne Herjolfsen fik Nordamerika i sigte på en af hans ture på havet, han skyndte sig hjem og fortalte om det ukendte land. Omkring år 1000 sejlede Erik den Røde (der nu boede på Grønland)'s søn, Leif, ud for at finde det ukendte land.
Vikingernes sagaer fortæller os at han opdagede "Helluland" (Baffin Island), "Markland" (Labrador) og "Vinland". Først i 1961 faldt en arkæolog over nogle rejste fra en nordisk boplads og konkluderede at "Vinland" med al sandsynlighed var Newfoundland.
Årv et langt fact - men jeg bliver jo super klog af det her ! ;-)


Dagens citat: "Hvis du vidste hvilke farer jeg er udsat for hver dag, ville du forstå, hvorfor jeg er så glad for latter" - De tidlige Inuitter i Canada.


---------------------------------

Countdown: 15 DAYS!!!
this was the most importent - so we had to start with that today ;-)
Hey everyone and welcome to yet another post!

Todays contents: Today mostly consisted of... What did it consist of... I'm going to take a couple of minutes to think about that ... [5 seconds later]
Today mostly consisted og driving and different-out-of-the-house stuff. I went to the hairdresser (see for yourself, to-do-list, I HAd booked the time!), fysioteraput-stuff, a trip on the libary to load up on movies to put on my harddisk, a trip to Aalborg to pick up kids, while we where there Camilla and I went to B-young where I have a giftcars I really want to use before I leave - just to find out that the clothes that are "in" now isn't made with me in mind - so back home again ;-)
Since I realized that two weeks isn't that long to end a whole phase of ones life (in more than one way!) I hurried on to:

Preperations: which mostly was made up by me finishing yet another financial-aid application (I really can't seem to motivate myself to do those financial aid stuff right now - everything else is more fun - especially:) to pack boxes, which was the next thing I did, actually I only filled one box, but I did that very well - I packed all 12 pairs of shoes, which are not going to Canada, in shoeboxes and in ONE moving box - I am quite proud of my packing-skills ;-)
(pic 1)
(pic 2)
(pic 3)
And while we are on the topic og packing-skills, I think my career topped, two years ago when we went to Italy and all our stuff for 7 people for a month had to go in the back of the car:
(pic 4)
I also got the time for a short walk in the forrest (I never seem to muster the energy to walk further, but you kind of have to go outside to enjoy the good weather :)):
(pic 5)
(pic 6)

Todays Book-Geek: Yay! I have been looking forward to this one today - you see, I am really geeky, thats why I am allowed to make a happy-dance when I find new cool stuff with books! And I did that yesterday evening (after finishing the blog-post). I found out that goodreads.com has a bookclub where you get "points" for completing different tasks which you complete by reading - it could be that you get 5 points for reading a book with a horse on the cover, 15 points to read a book where the author is named the same (either first or last name) like your best friend etc. I really love this - I think (at least when I make it to a country where books are cheaper! (FYI: they cost about 35-45 american dollars in Denmark) and it is also a good way to read books you not normally would read :)
Are you also geeky with books or just thinking this sounds like fun= (Probaly not, but heres the link anyway) : The Seasonal Reading Challenge :)

Todays Canada Fact: Today we continue your history-lesson from yesterday ;-) The Inuits soon started travelling to other parts of Canada and therefor different languages and colonies began to be created. You still find lots of signs proving lots of variating Indian history in Canada today, even though a lot of it was destroyed during the colonization.
We fast-forward some years and land about 1000-1600 AC. After the Inuits the Vikings was the first people to come to Canada, they travelled from Norway to Iceland and went west from there after Erik the Red discovered Greenland and moved in there. The Viking Bjerne Herjolfsen saw Nothen America on one of this trips on the sea, he hurried home to tell about the unknown land.
The viking-sagaes tells us that he discovered "Helluland" (Baffin Island), "Markland" [= Fieldland] (Labrador) and "vinland" [= Wineland]. There should go almost 1000 years before a Archaeologist, in 1961, came across a remnant of a Nordic settlement and concluded that "Vinland" most likely was Newfoundland
Wow a long fact - but I really learn a lot here! :)
Todays quote: If you knew which dangers I am exposed to everyday, you would understand, why I love laugther so much" - The early Inuits in Canada.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar