lørdag den 3. september 2011

Update: En kage, en masse dansen og en rundtur på universitetet! :)

PINLIGT! I know!

Det har været alt, alt for længe siden jeg sidst har skrevet til jer, men helt ærligt altså.... Jeg har bare ikke lige haft lyst, og når man ikke har lyst til at skrive bliver det alligevel bare noget makværk og det gider I jo ikke læse vel. Anyways, nu er det vist ved at være tid til at komme tilbage til det.
Fordi det har været en to uger siden jeg har skrevet sidst (Ja Eva, du fik jo ret :-/ ) så vil jeg ikke opdaterer jer dag for dag som jeg plejer men istedet med det der lige falder mig ind, så må vi se hvordan det går.
Men først skal jeg da vist lige ud og vaske mine hænder, igen, jeg er ved at bage triple chocolate marzipan kage og det klisterer bare helt vildt! Brb.

Nå ja, så kom jeg også lige til at tage den ene kage ud og putte den anden ind. Ved godt det lyder overdrevet, men det er altså ikke så slemt, det er bare fordi Debbie her ikke bage så tit så hun har kun én springform og så skal der jo bages af nogle runde rhvis man skal have mere end en bund i sin kage - og det skal jeg.
Ser I, jeg er nemlig gået i gang med projekt; test-bagning af bryllups kage for min veninde der skal giftes her d. 1. oktover. Uuuuuuhh!!
Anyways, så sidste weekend lavede jeg forsøg nummer 1 hvor bundende ikke var helt så gode som jeg havde håbet og hvor chokolmoussen løb rigtig meget ud (så man næsten ikke kunne se den og slet ikke smage den mellem bundende) så denne weekend bliver det til forsøg nummer 2 med en anden opskrift på bunde og så skal jeg se hvad jeg kan finde på til chokomoussen.
Det bliver nogle gigantiske kager, så sidste weekend nød 3 af børnenes venners familier nogle kæmpe stykker og vi havde stadig kage i tre dage, oh well... Jeg skal vist have ændre i antallet af personer den kage er til ;-)

Brb.

Ja, den anden kage skulle lige ud af ovnen, så nu skal jeg nok være her!
"Nu vil vi altså gerne snart smage den kage der Miriam!"
Ja det ved jeg godt folkens, men det kan I af gode grunde ikke komme til, selvom Meron spurgte mig idag "tager du kagen med til dit hus?" inden jeg grinede og det gik op for hende "Åh.... Det ville være klamt". Hehe...
Men I kan se billeder af sidste weekends projekt, denne kage er en mange-forskellige-ting kage og derfor så Debbies køkkenbord sådan her ud det meste af aftenen (Hende og Daron var ikke hjemme og børnene var is seng) :

Making the test-wedding-cake (good thing Debbie and Daron wasn't home to see the mess I think...)

Den famøse hcide chokomousse løb ret voldsomt ud... // The choclate mousse was ruuuning (read that with African-accent)

Min kære nattrøje led overvægt i løbet af de 4 timer i køkkenet den aften - som sævanligt opdagede jeg det ikke... Men den blev ren igen ;-) // as usually I didn't realize how big a mess I was making on my shirt... But I did get clean again ;-)

Det færdige projekt, som på dagen skal dækkes med marcipan og naturligvis pyntes med hjerter og blomster... Masser af hjerter... Masser af blomster!! :-D (laver bare sjov så tag det helt roligt du kære Camilla ;-)) // Thr finished cake, on the real wedding day we're gonna cover it with marzipan and, of cause, flowers and heart... Lots of hearts.... Lots of flowers!!! :-D (just kidding, så take it easy dear soon-to-be-bride ;-))

Ja så blev jeg lige afbrudt igen da jeg gik op for at hjælpe Debbie med aftensmaden, som i dag består af en eller anden form for thai-salat med kylling i - åh moaar jeg savner din mad! Kan vi pleease få Boller i kary når jeg kommer hjem? Og i det hele taget noget med din fantastiske karry sauce??! PLEASE!!! Jeg laver hundeøjne! ;-)
Så ja, jeg tror I er ved at få en idé om hvorfor det har været så længe siden jeg har skrevet blog, det kræver en hel del ledige timer når man bliver afbrudt/afbryder sig selv så meget ;-)
Tid til at åbne endnu en Pepsi Max og få noget energi skudt ind her [især lyd af en dåse der åbner og bruser].

Ser I, jeg har nemlig nok ikke helt fået søvn nok de sidste par nætter, hvorfor? Tjae, dem der kender mig godt nok ved at der sådan set kun er to muligheder:
a) jeg havde for meget at tænke på og sov dårligt
b) jeg havde gang i en for spændende bog der liiige skulle færdiggøres
( c) (iflg. mor, derfor tæller den ikke helt) jeg har drukket for meget Pepsi Max))

Heldigvis var det ikke a der var mit problem denne gang, og jeg har været i stand til at holde c af banen ved at købe 7-up og sprite i stedet (Eftersom cola uden kaffein smager forfærdeligt (se tidlg. indlæg))
Ergo har vi kun b tilbage, for ser i, min pt. ynglingsforfatter (grundet den ge-niale humor hun er udstyret med) Erynn Mangum, har netop udgivet en ny bog som kom signeret til mig med posten den anden dag, komplet med mit navn stavet korret og et bibelvers, der kan man bare se. Altsammen for 50 kroner - så skal jeg heller ikke klage. Så den skulle naturligvis lige læses inden jeg skulle sove, der kom problemstilling nummer d så ind i billedet

d) jeg vågner hele tiden fordi jeg drømmer de mest underlige/uhyggelige ting

normalt undgår jeg at læse bøger om svære barndomme, misbrug, mord, mysterier osv. specielt når vi når på den anden side af aftensmad. Hvad jeg ikke helt var klar over var hvor meget Erynn lige synes denne bog skulle handle om en morder.
Denne her 16 årige pige som er hovepersonen, kommer ved et "tilfælde" til at tegne en 4-dobblet morder i billedkunst, politet bruger hendes tegning og fanger morderen, som jo så sender alle hans venner på nakken af hende. Efter et mordforsøg og morderen der slipper ud af fængslet, kommer pigen og hendes forældre under vidnebeskyttelse. Selvfølgelig ender det hele godt, men fordi den kære forfatter tilsyneladende er meget facineret af kaffe, chokolade, pyjamaser, Jane Austin OG drømme så fik jeg også æren af at læse mareridtne.
Kender I det? Man sidder ikke med fornemmelsen af at have læst noget der skræmmer en fra vid og sans (tror ikke hun med den humor der, vil være i stand til at skrive noget rigtigt uhyggeligt anyways) men når man vågner midt om natten går det op for en at det påvirkede en en hel del mere end man troede. Eller en hel del mere end storebror troede filmen ville påvirke lillesøster... I ved sikkert hvad jeg snakker om.
Ja så jeg havde jo lige den "herlige" oplevelse at drømme om en morder i nat, jeg kan ikke huske så meget af det men vågnede op med den der "er folk her i huset stadig i live" foremmelse... Der var dog god gang i den ovenpå ved halv elleve tiden hvor jeg havde sat min alerm til (uups, når man først får læst bogen færdig klokken halv 2...)

Er vild med hendes covre! (hmm.. engelsk ord med dansk endelse...) ;-) // Love her covers (the famous book who kept me awake until 2 last night)

Jeg er begyndt at få for mange bøger // I've started getting too many books...

Se selv, det er derfor mit næste køb bliver en bade vægt, ikke for at veje mig, men for at veje bøgerne så jeg kan se hvor mange flere kufferter jeg skal købe :O // Here's the proof... This is why I nee to buy a real scale one of these days, not to weigh myself but to weigh the books so I can figure out how any suitcases I'm going to need...

Det var så også den anden ting som Meron brillierede med at spørge mig om idag, efter en grundig udspørgelse om hvor mange dage jeg har været her, skal være her i alt og hvor mange dage der er tilbage (21) spurgte hun: "Er du ved at pakke nu så?" jeg svarede at det vel var lidt tidligt for jeg skulle jo bruge mine ting de næste tre uger, hvortil hun kigger blankt på mig og spørger "hvilke ting?"... Jeg kigger blankt tilbage, skjuler et grin og spørger hende om hvis jeg pakkede alle hendes ting i dag om hun så kom til at mangle nogen af dem de næste tre uger... Det mente hun, hun gjorde... "Jeps... Det samme gælder jo for mig" ;-)

Nå, jeg smutter lige igen og ser hvordan det står til med den der thai-kyllinge-salat ting, jeg kan godtnok ikke høre nogen der flytter på stolene ovenpå og Yosef spiller stadig foldbold uden for mit vindue, så der er nok lidt endnu inden vi skal spise, men hva.. Brb.. Igen, igen... :)

Ja så endte vi så op med at spise lige da jeg kom op af trappen alligevel, nu sidder vi så og ser Op og jeg vil se om jeg kan finde ud af at skrive i mens jeg ser en film, det er jo helt klart en fordel at kunne skrive blindskrift (eller i hvert fald tæt på) og at filmen ikke har underskrifter på, mener selvfølgelig undertekster.
Men anyways, det skal vise sig at være lidt svært når man nu ikke har set den får, manden flyver lige pt. rundt i sit hus med en million mini balloner der holder ham oppe, kursen er sat mod sydamerika.

Se, jeg havde jo en hel masse ting jeg gerne vil fortælle jer, så lad os se om jeg i det mindste kan huske noget af det.

Lad os starte med det mest interessante. For at gøre det skal vi lige spole præcis en uge tilbage, samme dag som jeg bagte den famøse 1. test kage. Den aften var der gratis koncert på "den nordlige side af floden" som det hedder sig, med andre ord en halv times tid herfra. Der var en heeel masse mennesker stimlet sammen:
For at høre 4 lokale sangere, jeg nåede kun at høre de to første eftersom Debbie og Daron havde lavet planer klokken 20, men det var i hvert fald godt nok. Jeg fik kigget lidt rundt på de forskellige "boder" der var nede bagved, der var bl.a. en for en forening der laver rigtig meget af det LIFE tænker på (mere om det i nogle tidligere indlæg) tjek dem ud på: http://www.focusonthefamily.com/ - jeg fik en hyggelig snak med et par ældre damer om anoreksi, skilsmisse-børn, Danmark, Holland (de tror allesammen jeg snakker hollansk), skolesystemerne osv. hvorefter jeg snuppede en hel masse broucurer og smuttede videre, spiste noget gratis halv-smeltet chokolade hos en af de der fadderskabs organisationer inden jeg til sidst endte ved Crandall University's stand.

Det er så her det begynder at blive interessant [sidenote: jeg mangler en familie der også snakker under filmen.... Eftersom jeg stadig kommenterer alting], som de fleste af jer nok er ved at have fanget har jeg drømt om at gå på college (universitet) i USA i et par år efterhånden, universiteterne i Canada er en hel del mindre, men også en hel del billigere, så da Laura stod der ved standen og smilede med alle hendes fine broucurer kunne jeg jo ikke lade være med at stoppe og snik-snakke med hende. Som de fleste andre jeg møder herover var hun facineret over at jeg kom helt fra Danmark af, da jeg ovenikøbet fortalte hende at jeg aldrig nogen sinde havde set et Campus før (de der universiteter hvor elever kan bo på osv. som de har herovre allestedet) kiggede hun lidt spøjst på mig, begyndte at grine og insisterede på at jeg kom og besøgte hende/dem så jeg kunne se skolen.
Hun introducerede mig for hendes mand, tidl. klassekammerat på Crandall og nu kollega samme sted og jeg sagde jeg nok skulle komme og besøge dem, inden jeg hoppede ind i bilen og vendte snuden hjemaf. Det var meget svært at koncentrere sig om at bage den kage der...

Anyways, så om mandagen havde jeg tænkt jeg skulle ind og stemme og lavede derfor en aftale med Laura ved middagstid. Efter at have ændret det en hel masse gange fordi den "danske" konsulat (som kun kan snakke fransk og engelsk) havde andre planer osv. det endte med at han skulle i retten og slet ikke kom på kontoret den dag, så jeg kom aldrig ind og stemme (og fik min rund-tur forkortet fra 5½ timers kørsel til 3½) men jeg troppede op i velkomstcenteret på Crandall i Moncton og Laura gav mig "The grand tour" på den "lille" skole med kun 840 elever, hvoraf de 120-30 stykker bor der.
Det var super interessant, og jeg har så godt som besluttet mig for at tage herover igen om præcis et år og starte på min Bachelor i psykologi, det er i hvert fald min midlertidig plan, men vi ved jo allesammen godt at jeg skifter planer temmelig ofte lige for tiden.

Kan ikke huske hvad formålet med dette billede var, men muligvis at vise jer bakken ;-)

Lavede lige et lille stop fordi jeg havde ændret mødetidspunktet med Laura 3 gange allerede den dag, og gad ikke skrive til hende igen og rykke det, fordi jeg var en halv time før tid ;-)

Jeg gik ind lige der til venstre i billede under "Stultz Hall" som er navnet på deres nyeste bygning, den er blandt de 5 mest "grønne" bygninger i øst Canada [sidenote: fandt Sprite i dag i stedet for 7-up, åh hvor er det SKØNT med en afveksling!] og indeholder en hel masse mødelokaler som de studerende kan booke og lave gruppearbejde i, en hel masse undervisningslokaler som ligner små biografsale, den størte havde plads til 100 studerende men langt de fleste havde plads til en 30 stykker. Derudover havde de også et bibliotek derinde, et EDB rum, velkomstcenteret og en hel masse kontorer for alle de [beklager afbrydelsen igen, skulle ligekøbe 20 GB mere plads til mine blog-billeder så min kære søster Mill kan opdaterer mit layout :) Yay!] der administrative medarbejdere som Laura samt alle professorner der underviser i undervisning, altså læreudannelsen som også tages på universiteterne herovre, og som tager 5 år. Jeg havde mig en god griner da vi stak hovedet ind i en af de klasselokaler i den afdeling og der hang "alfabet fisk" på vægen og store plakater med tal, neon farvede tæpper osv. "Ja" siger Laura så "det er her de udfører alle deres idéer, så det er altså ikke fordi de ikke kan stave til FISK og jeg tror også de kan deres tabeller". Hehe... Der var også en lille café og deres bogbutik i bygningen :)

Her har vi så "Murray Hall" som er den anden (og en ti-år gammel) bygning som indeholder en hel masse flere undervisningslokaler og kontorer (bla. for professorne på psykologi og sociologi studierne, så det blev jo lidt mere interessant for mig) samt cafeteriet, som eftersigende skulle lave super god mad og have en køkkenmutter som kender navnet og livretterne på samtlige 840 elever og ca. 100 ansatte, og hellere end gerne laver opskrifter som eleverne har med hjemmefra, hvor hyggeligt er det lige?! Så skal man da have lokket hende til at lave Boller i karry!

Bygningen hvor 1/7 af eleverne bor, langt de fleste bor i nærområdet og tager bussen/biler til og fra skole hver dag, men der er altså denne her bygning til dem der gerne vil bo på skolen af den ene eller anden årsag, det er jeg all-in-for det lyder meget som efterskole i en forstøret, forældet og mere seriøs udgave - men stadig sjovt!

Okay, hvis du stadig læser er det temmelig godt gået af dig efter al den her snak om skole her og der og alle vegne, men jeg synes bare det lyder mega spændende og som noget jeg er sikker på at jeg fortryder hvis jeg ikke gør det. Så er det ligesom bare sagt...
Så jeg aftalte med Laura at jeg skulle komme tilbage når det her semester er startet efter onsdag så jeg kan se skolen i action, møde nogle af eleverne, spise i cafeteriaet, overvære nogle lektioner og deltage i "Chapel" som er den daglige en-times gudstjeneste. Man skal deltage i snit to gange i ugen for at kunne bestå når semesteret er slut og der findes mange forskellige "udgaver" af den, lovsangs, gæstetalere, salmer, osv. osv. så man kan bare vælge dem man vil, for som Laura sagde "nogen af dem er en hel del mere interessante end de andre!"

Jeg tror jeg vil smutte for nu, jeg har en halv roman jeg skal skrive til min kære lillesøster og så har jeg naturligvis en ny bog der skal læses. Jeg har været ude og købe nogle flere idag, for jeg var ved at gå amok efter at læse nogle bøger der var i en serie, selvom jeg har en 10 stykker på min "hylde" jeg ikke har læst endnu, så er det bare ikke det samme. Jeg savner det der med at kunne "følge" en hovedperson i mere end de tre timer det tager mig at læse en bog fra den ene ende til den anden. Og det er derfor man har serier går jeg ud fra, til os nørder der læser så hurtigt at man bliver forvirret hvis man læser for mange "individuelle bøger" ;-)

Vil lige afslutte med en video af ungerne der spiller " Just dance" på deres Wii :


5 kommentarer:

  1. hvor er det dejligt, at være "opdateret" igen :-) Det lyder jo bare så spændende det hele.
    Og kagen kom da godt nok til at se lækker ud. Kunne lige få lyst til at smage....selvom kl. kun er 08.18 her i DK.
    Jeg sidder her og ser "Banse og Kylling" sammen med Sophia, mens Victor står og svinger et kæmpe våben og fortæller mig en masse vilde ting som det våben kan og noget med et borgport, nogle pile, blod osv. Sikke en sammenblanding.
    Jeg håber, du har haft/har en god nat og ikke drømmer en masse uhyggelige ting og sager, men så hellere om hjerter og blomster på en bryllupskage.
    Knus Inge

    SvarSlet
  2. Hejsa. Det var da en ordentlig omgang. Tænkte undervejs på mange ting jeg gerne ville kommentere, men UPS ved afslutningen kunne jeg bare ikke huske hvad det var. Der var mange spændende ting og tanker. Glæder mig til du snart er hjemme igen.
    Tak for opdateringen og ha´en god søndag. Stort knus fra mormor

    SvarSlet
  3. Hej Miriam

    Kan du ikke bare sende de bøger hjem som du har læst?

    SvarSlet
  4. Det bliver nok teeeeemmeligt dyrt :) Men jo, de skal selvfølgelig med til DK :)

    SvarSlet
  5. Ih - tak for en kæææææmpe update - dejligt at læse her på bloggen selv om vi jo er flittige brugere af skype ;)
    Stort klem til dig <3
    Mor

    SvarSlet