søndag den 26. juni 2011

En gigantisk bagebutik, Mac n' Cheese og billigt tøj!

Åhha folkens!
Jeg er bagud, jeg ved det, jeg ved det! Og hvad gør vi ved det? Tjae... Jeg skriver en laaaang post til jer i dag så (hvilket er nødvændigt hvis I skal catches op på de sidste 30 timer eller hvor meget det nu er :))
Jeg husker ikke så godt for tiden, så vi tager udgangspunkt i billederne (som vi plejer) og ser hvad der sker... :)

Jeg kan se vi starter ved gårsdagens frokost ;-) :


Jups, dette kaldes så en "BLT", først havde jeg ingen idé om hvad jeg havde sagt ja tak til at få til frokost, men inden længe kom forklaringen: Bacon, Letture, Tomato (Bacon, Salat, Tomat). Det var med andre ord to stykker ristede toastbrød med miracle wip, bacon, et stk salat blad og to skiver tomat. Jeg prøvede at forklare dem at jeg ville skifte salaten ud med ost og kalde det en toast i stedet ;-) Men af deres tørre sandwicher at være smagte det nu ganske fino :)
Sidenote: Da jeg forklarede dem at jeg ville kalde det en toast annoncerede Daron at han ville lave en blog: The Grand Dane (hunderacen du ved) skulle den hedde, og handle om alle de mærkelige ting danskere siger/gør og spiser (åbenbart udelukkende baseret ud fra hvad jeg gør... Hmm... ;-)) :)

Efter frokosten havde jeg mest lyst til at lalle lidt rundt, så jeg spurgte Kyra om hun ville med en tur i "The dollarstore" (som er deres udgave af tigeren) (og JA hun var substitur for Camilla - hvor i alverden er du i mit liv kære søster???), den stod på købning af Canada soveniers i vildskab, eftersom (tror jeg har sagt det her før) det er Canada dag her på fredag og de i det store hele ikke er en klap patriotiske så det her er det eneste tidspunkt på året hvor man kan få ting med canada og det canadiske flag ;-):

Jeg fik loadet min skuffe op med Canada tingester af alle slags ;-) // I got my sovenir-drawer filled up ;-)
Selv min bamse blev Canadier for en tid ;-) // Even my bear bacame a Canadian for a while ;-)

Debbie hun var så "flink" at fortælle mig at jeg skulle daffe ind i Michaels som var "THE craftstore", på størrelse med en af vores små Bilka'er var den fyldt med forskellige kreative ting, alt lige fra kunstige blomster over perler til kage bage ting - åååh, jeg var nær aldrig kommet ud igen! Seriøst!! Og fordi min kæreste moster eeeeeelsker alt der har med kager at gøre kommer her lige en lille billedserie til ære for hende (i andre vil nok finde den yderst uinteressant, men det er jo jeres problem) :) :






Jeps - jeg fik lige Kyra med på et af billederne - bare for at jeg kunne virke endnu mere som en fotoglad-japansk turist ;-)

Naturligvis kunne vi ikke tage hjem for vi havde løbet gennem regnen:

 (så godt vi nu kunne) over til Diary Queen for at få is (seriøst! Det er de eneste rigtig gode is jeg har fået her - dog stadig ingen marcipan) - DQ var naturligvis på min liste (Tak til Erynn Mangum for at nævne samtlige is og slik butikker i hendes bøger... Eller noget!), dog var det først efter jeg havde købt isen at det gik op for mig at DQ på skiltet selvfølgelig stod for Diary Queen - oh well ;-)

Nå ja, I kan ikke helt e det på skiltet, men den her slags "mcflurry ligende is" jeg fik kunne fås i omkring 20 varianter!!!! TYVE! Jeg kommer til at tage 35 kg på inden jeg kommer hjem igen ;-) // You can't really see it on the sign, but they do the "Blizzards" with 20 different fillings!!! TWENTY! Oh my... I'm going to gain like 35 kg before I go home... ;-)


Seriøst! En is med Chokolade stykker, varm chokolade sauce og nødder - kan det blive bedre??

Både dollarstoren og kreativ butikken havde masser af ting til at lave kort med - så jeg fik mig hvervet noget så jeg kan få lavet min ikke-særlig-kønne kort om og få lavet nogle der er pænere ;-) // Both the dollarstore and Michael had lots of stuff to make cards of - so I got a couple of different things to redo my not-so-pretty cards ;-)

Seriøst Camilla - er det her silkebånd bare lige det FEDESTE??

Aftenen brugte Debbie og Daron hos nogle af deres venner på at spille et eller andet brædtspil (de kom pludselig i tanke om at de jo havde en barnepige nu ;-)), jeg benyttede den halve fløde vi havde i køleskabet og fik bikste noget choko-marcipan is sammen. Så fik jeg også lige lært at pasturisere mine egne æggeblommer (jeg kan kun finde pasturiserede hvider herovre...) - så må vi bare håbe at det ender med at smage godt (det så godtnok noget mere gult ud end det plejer eftersom blommerne ikke kunne piskes så meget som de plejer...) // Debbie and Daron used the night at some of their friends place to play a board game (seems like they suddenly remebered that they have a babysitter now ;-)), I used the half whipped cream we had in the fridge and made some chocolate-marzipan ice cream. Then I learned how to pasteurize my own egg yolks (seems like I can only find pasturiezed egg whites here...) - so now we just hope that it tastes good :-)

Okay folkens! :) Så kan vi vist komme videre og få startet på dagen i dag, nej inden da skal I lige have Merons enormt geniale kommentar med fra i går aftes: "Is you the Mom at your house?" (Er du moren hjemme hos dig).. Nej det var jeg jo ikke, hun tænker sig lidt om "Are you the sister at your house?" (er du søsteren hjemme hos dig)... Hehe.. :-)

En anden ting som altid er med I Erynn Mangums bøger er Krafts Mac n' Cheese, det er sådan ca. tørret pasta i en box med en pose med tørret ost nede i. Man koger pastaen, tilsætter mælk, smør og oste-blandingen og får pasta med ost. Det smagte før sødt til min smag, men var ganske glimrende, jeg vil dog foretrække pesto pasta hver en dag ;-) // Another things which are always in my books is Krafts Mac 'n Cheese. It tasted okay, but was to sweet for my taste (as everything else.. He) :-)

Jeg havde alle børnene med i kirke i dag og det var ganske hyggeligt, de var gode til at sidde stille og ikke stille de millioner af spørgsmål som de plejer at gøre ;-) Måske hjalp det også en hel del at der var søndagsskole... Hehe
Efter kirke og frokost besluttede jeg mig for at få lidt afvelksling fra de samme 6 mennesker og smuttede en tur med Fredericton centrum, som jeg endnu havde til gode at se ;-) Til min overraskelse havde so godt som alle butikkerne lukket, så jeg fulgte i stedet de store blå skilte med spørgsmålstegnene på og endte på turistbearuet hvor jeg fik rekvieret nogle brocurer og et kort:


Jeg startede min lille tur i Frederictons gamle bydel med min "opdag Fredericton på egen hånd" guide :)
Andet stop (første var turistkontoret) var "The justice building" (retfærdigheds bygning (ville nok hedder dommer bygningen på dansk)). I 1827 blev der bygget et militær hospital på 10 x 11 meter med 4 seks værelses stuer, i sten på grunden. Man fjerne hospitalet i 1875 for at bygge "Den povisianske normale skole", som brændte i 1929 men blev genopbygget samme sted. I 1965 blev der bygget et læreseminarium (den skole der var her underviste åbenbart vordende skolelærere) og bygningen her blev brugt som en del af High Schoolen (9.-12. klasse) indtil 1970 hvor man ombyggede den til at kunne huse domstole og genåbnede som The Justice Building i 1975. De to fløje bliver i dag brugt som et museum og Fredericton danske skole.

Stop nummer 3 var "College of Craft and Design" (Kunst og design universitetet - kommer du Kurt??), der var nogle fine små butikker der solgte forskellige kunstting som jeg kiggede list på inden jeg fulgte den flok fotoglade japanere der gik foran mig (så, så jeg jo helt normal ud med mit kamera ;-)) videre til:
stop nummer 4, dette var en militær bygning i 1827 og frem, og blev bygget af den britiske hær og skulle huse 200 soldater - 19 i hvert rum - wow... Jeg ved ikke om jeg er mest imponeret af at de var 19 i hvert rum eller at der er 11 rum i det hus der... :-o

Nå, men jeg fik i hvert fald set omkring 1/3 af de 26 ting der er at se, en dag må jeg så tage mig sammen og se de forskellige museer og ting :)

Jeg dissede den meget tomme gågade og de lukkede butikker og formåede at få mig snoet ud gennem alle de ensrettede veje og komme ud mod centeret igen (i en fremmed by - jeg er for god!)

Naturligvis stod den på is på DQ igen (åååh ha altså!) mens jeg drak en medbragt pepsi max (har ikke fundet dem i butikkerne her endnu, Debbie fik dem fra USA før jeg kom) og læste i min bog:
Nu med browniestykker og chokoladesovs - åååh Mira!!

Tjek gamestops reklame Simon ;-)

Jeg måtte jo lige traske lidt rundt (forsøge at finde ud af hvilke tøjbutikker der har tøj til mig (efter jeg endte i to 60+ butikker den første dag og fik nogle underlige blikke) og sådan) jeg fandt de her kjoler i en butik Mill:
Pris?: 160 kroner... :)

Vigtigst af alt jeg fik fat i en badedragt! Og nu til priserne Eva; jeg gav 200 kroner for min Nika badedragt (sat ned fra 450), 25 kroner pr. top og 45 kroner for den blå bluse - jeg har endnu tilgode at købe noget der ikke er på tilbud, de har seriøst tilbud på alt, hele tiden! Hehe :) // Most importent I got a bathing suit! - I have yet to buy something not on sale, there are sales on everything all the time here ;-)

Bortset fra USA har jeg aldrig været et sted hvor de bruger så ondsvagt mange mønte.. Vi har mønter fra 0,05 kroner (FEM ører!) til 10 kroner... Gaab altså, det er ikke andet end vægt i din pung! :-) // I have never been in another country (except from the US) who has so ridiculous many small coins... ;-)

Så tak for denne fine lille mønte-pung Rebecca, den kom for alvor i brug i dag ;-)

Og med de ord tror jeg, jeg er den der er takket af for i dag, til duften af nykogte ris og noget kinisisk wok noget! Hvem end der har sagt der kun er 5 kærlighedssprog manglede en: MAD!! :D Haha

// And this is just a huge compliment for the food breewing on the stove which I have yet to eat - it smells delicious ;-)

Godnat til jer derude folkens - og bliv ved med at smide de kommentarer det! :)







8 kommentarer:

  1. det er for vildt med sådan en butik. Må vente til i morgen med at komme på gågade-tur med dig.
    Ha´ en god nat. :)knus fra Momse

    SvarSlet
  2. Hmm... Det var ikke menningen I skulle se to billeder af is på den samme dag :P

    SvarSlet
  3. tak for pengehenvisningen til mig! :) Lyder som nogle gode dage. :) øhm ved din moster godt at der ligger en meget velassorteret kagebagningsbutik i Århus, som hedder specialkøbmanden? bare lige info.
    Ellers kan jeg informere om at det endelig bliver sommervejr i Danmark i dag - og så må jeg hellere smutte og komme igang med mit arbejde!
    Eva

    SvarSlet
  4. Jeg kan næsten ikke klare at se billeder af "Milton"....jeg hopper snart på det næste fly! Og så lige billeder af de kage-udstikkere som jeg lige står og mangler. Jeg må simpelthen til Canada. Jeg ville virkelig handle igennem hvis jeg kom ind i sådan en butik :-) Nåh Miriam, nyd det og sug til dig af inspiration.
    Jeg sidder lige her og er ved at putte Sophia - et ret kedeligt job, men så er det jo bare så hyggeligt lige at sidde og læse din blog imens. Når hun sover, så står den på jordbærtærte sammen med Victor. Han og jeg er nemlig de 2 eneste som er hjemme og oppe. Så nu skal der bare hygges igennem. så skal der findes dyner frem og så skal vi sidde og se Linie 3. Uha det er bare skønt at have sommerferie.
    Mange knus herfra børneværelset - hvor Sophia nu sover :-)
    Inge

    SvarSlet
  5. hej Miriam
    dejligt at se at du har det godt i Canada.....
    Gud velsigne Miriam

    SvarSlet
  6. Hej Miriam. Hyggeligt at være med dig i butik.
    Jeg har været i Ulstrup og lege med drengene, det var også hyggeligt. Men det syntes Futte ikke. Den nyder når vi er hjemme bække to.
    Vi har lige haft sommer et par dage.25 grader.
    Knus moffe

    SvarSlet
  7. Jamen Inge, du kommer bare! :-)
    Uha morfar, den har det vist bedst derhjemme! Dejligt, her har det også været tip-top sommevejr i dag og alt, alt for varmt! :-)

    SvarSlet
  8. Tror jeg ville gå helt i spåner hvis jeg kom ind i alle de fede butikker derovre. Det lyder altså bare for fedt:-) Dejligt at du har det godt.

    SvarSlet