tirsdag den 28. juni 2011

JORDBÆR!

Okidoki folkens :)
det føles efterhånden som om jeg er et døgn bagud hver gang jeg skriver til jer - måske jeg bare skal vænne mig til det ;-)
Det er sket en faaarlig masse det sidste døgns tid, men hvis jeg skal opsumerrer det i ét ord ville jeg nok vælge: sommer. Sommer dækker jo over meget så hvis jeg skal være mere specifik så vil jeg sige jordbær. Kan nogle af jer huske den der filmscene (mener den er fra Forrest Gump) hvor der er en rejsefisker som siger noget i stil med: Rejecoctail, rejesalat, kylling med rejer, rejeburger, rejehotdog, rejejuice, rejedressing.... Det er sådan vi har det her i huset i dag, bare med jordbær! Men jeg kommer foran mig selv er, lad os starte ved starten:

Mandag d. 27. juni var en hel almindelig sommerdag, også i New Maryland, Canada. Vejet sagde 25 grader men takket vejret luftfugtigtheden skulle det føles som 28 inden dagen var ovre. "Vi kunne jo tage ud og plukke jordbær i dag" siger Debbie halvt spørgene mens jeg står og roder efter den ikke-overdrevet-søde yougurt i køleskabet "god plan!" svarer jeg, og som sagt så gjort.
Debbie er meget bedre til at fortælle denne her historie end jeg er (forløbig har jeg overhørt hende fortælle den til Daron, hendes mor og hendes veninde Shannon), men jeg vil gøre forsøget alligevel (sidenote: her skrev jeg så: af ligevel - mit danseke sprog går i smadder af det her!).
Efter at Debbie havde været i gemmerne for at finde de forskellige skåle, boker, kaser og trådkurve som hun havde starte vi bilen og, tæt efterfulgt at Shannon og hendes to små piger, kørte vi mod "Sinset, U-pick" på den nordlige side af floden som deler Fredericton i to.
(Endnu en sidenote: her er SÅ dejligt fredeligt og roligt lige nu! Efter to dage med nogle temmelig let irritable børn har jeg nu plantet Yosef (som ikke kan lege alene...) på mit gulv med hans kasse med lego og pigerne sidder i rummet  ved siden af og leger med klæd-ud tøj. Tak for de små mirakler altså! :))
Vi fik os en god griner (dagens første men det skulle vise sig langt fra at være den sidste!) da Shannon kom med sin ene lille bitte spand og vi kom med vores 13 kasser - haha...
Pigerne plukker jordbær på marken der ligger inde i byen, jeg var temmelig overrasket over størrelsen!

Yosef spiste langt flere jordbær end han plukkede - men hvad skidt, det rådede vi andre hurtigt båd på (Shannon fik naturligvis sin spand fyldt enormt hurtigt og besluttede sig så for at hjælpe os arme sjæle med vores) :)

En time efter kørte vi ned for at få vores jordbærspande vejet (vi var vist allesammen overrasket over hvor mange vi havde fået fyldt, vi plukkede jo bare hver for sig og satte spanende ned til bilen når vi var færdige) for at finde ud af at Shannon havde 5 kg og vi havde 30 kg! Øhm ja... Sådan kommer man så af med 80 dollars hvis man ikke lige ved hvad man ville bruge 450 kroner på. Shannon ytrede at hvis det havde været hende så havde hendes mand fået hjertestop, men Daron så ikke umiddelbart ud til at være påvirket det helt vilde. Han gad bare ikke pille og skylle dem (en opgave vi endnu ikke er færdig med 24 timer efter hjemkomstsen) ;-)

Shannon havde lovet børnene at vi skulle have is på hjemturen, så det skulle vi naturligvis (det var SÅ varmt! Man kunne seriøst se aftryk af mine fingre på mine skuldre efter blot en time, jeg havde kun smut solcreme faktor 30 på mine skuldre... Nu har jeg så to fine mærker af mine hænder ;-))
Så er vi kommet uden for lille Danmark når der hænger 4 skilte i sådan en butik om at man ikke kan sagsøge dem hvis man reagerer allergisk på noget der i isen... Haha

Yummi :-D Jeg får spist ALT for mange is, men hvad i alverden skal man gøre når det er 27-30 grader hver dag, jeg spørger bare. :-) // I'm eating WAY to many ice creams, but seriously, what to do when it's that hot each and every day... I'm just asking. :-)

Efter at have samlet Kyra op fra den sommercamå hun er hjælper på i den her uge (de bruger sommer cmaps rigtig meget herovre, gætter på at det er fordi de har en 10 ugers lang sommeferie. Det fungerer på mange måder som når vores børnehaver og SFO'er har åbnet i sommerferien, bare sjovere. De åbner 7.30 om morgenen og lukker igen kl. 17. Mellem 9 og 16 er der så aktiviteret af alle mulige slags, alt efter hvilken camp det er. Denne er "animal lovers" så de brugte det meste af dagen i går på at bage hundekiks og pakke dem i poser så de kan sælge dem og samle penge til det lokale center for herreløse hunde) kørte vi hjemad og tog jordbærne ud af bilen, heldigvis er der aircondition så de var ikke totalt smeltede og klamme, men faktisk ganske fine.

Jordbær i kilovis... Vi havde flere kilo jordbær end hvad Yosef vejer! Ooh well..

Debbie smuttede en tur i Wallmart, for hun ejede ikke en bagevægt og som jeg så sødt forklarede "jeg kan godt finde ud af hvad en dl hakkede mandler eller mel vejer, men det bliver meget svært at måle et kilo jorbær uden en vægt". Hun grinede lidt og lavede en liste så hun også fik købt noget geleringspulver, nogle appelsiner (hun er sikker på at appelsin/jordbær marmelade ville udgøre den vildeste blanding), flere syltetøjsglas (hun har jo ikke haft noget at brugge dem til, så hvorfor skulle hun have gemt de glas hun bruger i køkkenet...) og noget sukker (hun kiggede på en canadisk opskrift på "jam" og kom hjem med 10 kilo sukker! Det skulle vise sig at opskriften sagde 1 del bær til 2 dele sukker - føj!!). Jeg kastede mig over at få fjerne de grønne toppe fra i den mindste nogen af jordbærne (og nåede da ca. 1/3) og få dem sorteret så de bløde kom i en skål og de gode kom i fire andre (hun bager jo ikke, så hendes skåle har nogle meget specielle størrelser.. Hehe). Det gik overdrevet lang tid inden Debbie kom hjem, og det skulle vise sig at hun lige havde besluttet sig for at "købe lidt mælk... Og lidt æg... Og....
Anyways, hun kommer hjem, åbner døren og griner helt vildt mens hun fortæller mig at vi havde glemt at få en af kasserne med jordbær ind fra bilen - ha!

Og den kom så her ;-)

Og vi har fået en køkkenvægt!!! Seriøst, alle deres opskrifter er i "cups" eller "dl" her, så man har aldrig for en vægt. Jeg har omregnet de mest underlige ting (mel, hakkede mandler, appelsin stykker og færdiglavet marcipan) fra gram til decilitter de sidste to uger  :-) // We have a scale!!! After I have converted the most wierd things (flour, almonds, oranges and marzipan) from grams to cups the last to weeks :-)

Debbie i fuld gang med at lave blåbær/jordbær marmelade (I kan ikke se alt rodet her, men for første gang i dette køkkens liv løb Debbie tør for bordplads! En vild bedrift! :)) // Debbie in the middle of making blueberry/strawberry jam (You can't see all the mess on the picture but, for the fist time in this kitchens lifetime, Debbie ran out of counter space! :))

En af skålene med jordbær som blev nippet imellem al marmelade kogningen ;-)




Hvad der senere skulle blive til en liter jordbær/blåbær marmelade

Yosef hjælper mig lige med at få lavet mørdejen til Jordbærtærten (se opskriftunder "opskrift" fanen i toppen :))

En anden ting vi da lige måtte prøve at lave var hvad de kalder "Jordbær juice" jeg ville nok kalde det jordbær saftevand, men de har ikke et ord for saftevand, så vi har nu døbt det "jordbær juice koncentrat" for det skal altså fortyndes med vand ;-) Det du kan se på billedet er vores hjemmelavede udgave af en saftkoger. Bærnene blev kogt i gryden og røg så i det gamle pudebetræk som blev klæemt i skabslågen og hand over gryden i en times tid mens Debbie endnu engang smuttede til Walmart for at få fat i et glad til juicen ;-) (God de har åbent så godt som hele tiden...)

Klokken 22.32 - to stks. jordbærtærter og et rent køkken. 4 sovende børn og en sovende Daron. Men hold fast hvor havde vi fortjent et stykke en den overlækre tærte! :-D

Yum, yum!! :)

Saftflasker er åbenbart ikke rigtig noget de har her, så det måtte blive et en liters glas og så over i en plastisk flaske når det var kølet af ;-)

Marmeladehøsten - 9 liter, så er der nok til både bedstemor Marilyn, Shannon og hvem ellers der lige skal have et glas (åbenbart spiser de kun 1½ liter marmelade om året her.. Men de har spise næsten en kvart liter de sidste 12 timer, så gætter på det ændre sig nu ;-))

Okay, jeg har min familie på skype, vasketøj i maskinen og skal være ude af døren og have lavet og spist aftensmad om 30 minutter så jeg må lige komme og fortælle om dagen i dag, senere! :)





1 kommentar:

  1. Godt arbejdet allesammen. Lyder som noget af en indsats :)Nydelsen der følger med er jer vel undt.
    God dag! :)

    SvarSlet