onsdag den 6. juli 2011

Gullerodsboller, høj sol, sommerlejre og Gooooo FISH!

Hej folkens :)

Jamen det er jo lige før at jeg ikke gider skrive en blog til jer denne gang, for der sker virkelig ikke så meget action her - i det mindste ikke hvad jeg har billeder af :)
Her er klokken lidt over elleve og det tegner til at det bliver endnu en overdrevet varm dag. Allerede nu er det på ingen måde behageligt at sidde i solen og hvis man ikke passer på kan selv varmen i skyggen give en, en ond hovedpine! Anyways, jeg passer på! I går drak jeg fire liter vand og jeg har fuldt ud planer om at nå en tilsvarende mængde i dag.
I går var vi en tur ved poolen - ikke vores pool, men en af de offentlige udendørs pools som de har herovre. Det vrimlede mildest talt med mennesker + 4 livreddere for det er nemlig helt gratis at bruge de offentlige pools. Tilgengæld er der en million regler, nej måske ikke helt en million, men det er godtnok tæt på! Man måtte ikke have klipklappere (eller sko) på derinde, man måtte ikke medbringe andet end sit håndklæde (vidste jeg ikke så jeg havde min bog med :)), man skulle smøre solcreme på inden man gik ind og man måtte hverken have mad eller drikke med derind (det kunne ikke købes derinde eller noget. Så jeg vil tro de gerne vil se mig med solstik eller hvad... Tjae? :)) Anyways, vi holdte ikke til det så længe inden børnene vil hjem, så vi pakkede ned igen og kørte om på YMCA for at hente Kyra.
Kyra er medhjælper på nogle af de sommerlejre de holder på YMCA (et kæmpe stort fittness, pool, lege, skole, degpleje .... center som KFUM har overalt i USA og Canada) hen over sommeren. Sommerlejre er ganske udbredt herovre (skyldes vel de 10 ugers sommerferie de har), men de er ikke hvad vi typisk forbinder med sommerlejre. De åbner klokken 7.30 om morgenen og lukker igen med fem-tiden. Mellem 9 og 16 er der aktiviteter arrangeret for børnene alt efter hvilken camp de har valgt. De har lejre med alle tænklige temaer; Dyreelskere, svømmelejr, tøselejr, actionlejr, udensørdlejr, kokkelejr, astrounaut-lejr osv.
Hvad der imidlertidig også er, er "søndagsskolelejre" som fungerer lidt på samme måde - det er der hvor de tre "små" er i denne uge; det er derfor jeg kan sidder her i fred og ro og skrive blog klokken 11.30. Fra 9-11.45 er der "Veggitales - living out loud" i baptist kirken her i byen (der hvor vi også kommer om søndagen) der kommer lige i omegnen af, hold godt fast, 200 børn! (Jeg har max. set 20 i kirken alle tre søndage tilsammen...) Genial mulighed. Hvad kirken også har (de har virkelig meget socialt relateret i den kirke!) hele sommeren igennem (ti uger!) er "Youth drop in center" som er hver eftermiddag fra 13-16 hvor alle unge mellem 6. og 12. klasse (+ dem over hvis de lyster.. Så som mig... ;-)) kan komme forbi og hænge ud. Mandag ses der film, tirsdag spilles der brædtspil, onsdag laver drenge og piger noget for sig, torsdag og fredag kan jeg ikke lige huske - men det lød til at være et super godt initiativ og hjælper udentvivl nogle af de unge i byen som er ved at gå i spåner efter en uges ferie fordi deres forældre arbejder hele tiden... :) anyways, der må jeg lige se om jeg kan få tid til at kigge ned på et tidspunkt, placeringen er jo ikke lige den mest geniale for mig, kan man sige ;-)

Men så meget tekst og så få billeder; det må vi vist hellere få lavet lidt om på. Vi spoler lige et par dage tilbage til mandag, mens det endnu var til at holde ud at være til ;-) :
Fordi de havde varslet "28 føles som 32" grader det meste ugen, benyttede jeg den halv-varme (vel 24 føles som 28) mandag til at få bagt bller i vildskab:

Specielt gulerodsbollerne blev et, meget overraskende, hit! Hver af børnene spiste 3 til frokost - så det svandt temmelig hurtigt i de 40 boller som vi endnu har en 15 stykker tilbage af... Siger jeg nu, lad os se hvad der sker når de kommer hjem om lidt og skal have frokost ;-)

En ting jeg skal have eksperimenteret med i dag, tror jeg, er hvordan man laver koldsskål når de hverken her kærnemælk eller noget der bare minder om A38. Kun almindelig tyk yougurth.. Hmm.. Jeg må kunne finde på noget... :) Nårh ja, og de har heller ikke vaniliesukker (jeg havde ingen anelse om hvor meget forskellige jeg brugte vaniliesukker til, før end jeg ikke havde det mere)

Fastforward til i går aftes mens de andre lavede aftensmad: jeg smuttede væk fra den overdrevede varme og ind i den nedkølede Wall-Mart - åh himmel!

Men det skal man altså passe på med, for alt er så billigt så jeg kom hjem med:
Tre par shorts (48 kroner pr. par) og et par 3/4 bukser (95 kroner) - farligt siger jeg jer! Men jeg har ikke fortrudt for hold fast man bruger mange par shorts i det her vejr - føj! ;-)

Anyways, jeg er lige på vej til at bage kammerjunkere så jeg skynder mig videre til om aftenen hvor de andre var til fodbold og jeg havde lovet Kyra at spille "Goooooo FISH!" så som sagt så gjort:

Det blev til 4 meget enkle spil, hvor vi kaldte pelikanen for "pecan" som er en slags nødder... Well.. Hverken mig eller Kyra kunne huske hvad de hed på engelsk, men jeg fik mig da en god griner da jeg spurgte Debbie senere og hun sagde det hed "pelican"... Well, well... Så afrundet er mit engelske sprog ikke endnu. Men jeg fik da lært hvad en ballonfisk hedder på engelsk :)

Anyways, nu står den på kammerjunke-bagning, for den der jordbær koldskål med yougurt og ikke kærnemælk var faktisk ganske glimrende, men ingen koldskål uden kammerjunkere. Det sjove er at jeg aldrig har været særlig vild me koldskål - men lige pt. er det simpelthen det eneste jeg kan holde ud at spise i løbet af dagen, jeg har ingen idé om hvordan de andre får de der peanut-butter sandwich ned... :-)
Og så tænker du nok "jamen der er altså KUN 28 grader, har hun aldrig været syd for Danmark eller hvad?" og jo - det har jeg... Jeg er som udgangspunkt ikke særlig god til varme, men den her "klamme" varme som skyldes den ufattelige høje luftfugtighed er næsten ikke til at klare. Ikke engang i Uganda havde jeg det så varmt... Og som sagt - jeg er IKKE god til varme, jeg er at finde med hænderne under den kolde hane en god del af sådan en eftermiddag her... Mens børnene gynger ude i solen og Debbie har gang i sin bog - midt i solen, klokken 13-nul-dut... Well.. Så vil jeg da bare bage mine kammerjunkere i fred!

Peace and Love til jer alle! - og smid endelig nogle kommentarer! :)

Adios!


4 kommentarer:

  1. Næh, kærnemælk er ikke let at få fat i uden for DK - men godt med et fint alternativ ;)
    Jeg troede jo så at vanilla var et almindelig produkt rudt om i verden, men der kan man jo se.... håber du finder en værdig afløser.

    Håber ikke du koger over af varme :)
    Knus Mor

    SvarSlet
  2. Jeg er vild med alt det tøj du køber. Jeg glæder mig over, at jeg jo er begyndt at arve dit aflagte og tænker---med alle de is du spiser, jaaaa så kan det vel ikke vare længe, før dine nye er for små:)I dag ser det ud til, at vi skal have lidt sol-det havde vi også i går så 2 dage i rap--det er da sommer i Danmark. Ha´en dejlig dag, når du vågner en gang. Knus

    SvarSlet
  3. Mor: For sent... Jeg er kogt af ;-)
    Mormor: Det lyder temmelig ondt det der - og i øvrigt har jeg ikke fået is siden søndag, jeg synes selv jeg er ufattelig god! Men når vi når lørdag skal der tilgengæld også spises :P

    SvarSlet
  4. Mimze-det er ikke ondt. Men så behøver du bare ikke tænke på det som trist, hvis det skulle ske, at isene satte spor :)Nyd du bare det hele. <3

    SvarSlet